Byggtid, kostnad och ekonomi

Byggtid, kostnad och ekonomi

 

Syftet med att införa höghastighetståg är att korta restider och snabba upp godstransporter. Tidsbesparingen för passagerare och gods på Trafikverkets bana uppnås successivt under 25 år, medan vår bana når målet med kortare restid redan efter 5 år. Detta ger en mycket stor samhällsekonomisk besparing under de följande 20 åren.

 

Kostnaderna för att anlägga en tågbana omfattar allt från att köpa in mark och utföra markarbete till att tillverka och montera moduler. Genom att stål modulerna tillverkas industriellt och monteras på plats, minimeras kostnaden för tillverkningen. Likaså undviker vi vägfrakter av stora mängder ballast jämfört med ett banvallsbygge. Markarbetet för ett fundament till en pelare är väsentligt mindre än att anlägga en stabil banvall – och det är enklare att justera pelare för framtida sättningar i marken.

 

De faktiska kostnaderna för alternativa sätt att bygga höghastighetsjärnväg kräver detaljkunskap om bl. a. banans dragning och markens beskaffenhet. Trafikverket har i uppdrag att göra kostnadsjämförelser. Nedan redovisar vi översiktliga kostnader per kilometer tågbana från olika konsultrapporter.


Spår på stålbrobanor


AMCCT AB
Kostnad per km = 155 miljoner kr

Investering 115 miljarder kr
Byggtid 5 år

Spår på betongbrobanor

Corshammar
Kostnad per km = 284 miljoner kr

Investering 205 miljarder kr
Byggtid 12 år

Spår på marken

Konsultrapport
Kostnad per km = 320 - 420 miljoner kr

Investering 230 - 305 miljarder kr
Byggtid 25 år

Trafikverkets budget

Trafikverket Budget
Kostnad per km = 283 miljoner kr

Investering 204 miljarder kr
Byggtid 25 år

 

 

Det kan vara av intresse att jämföra de sektioner som kommer att ligga på pelare ur rent vikthänseende. Det kommer att påverka fundamenten men även hur dom skall kunna hanteras för att kunna monteras på plats.

 

En jämförelse mellan brobanor av stål och av betong visar att betongbron väger ca. tio gånger mer än stålbron. Båda konstruktionerna kommer att industriellt produceras i fabriker. Men har vitt skilda krav på transport och logistikhantering.

Spår på stålbrobanor

AMCCT AB
Längd 30 meter kr

Vikt 150 - 300 ton, tyngsta delkomponent 75 ton


Kan hanteras av de redskap och maskiner som idag finns på marknaden.

Spår på betongbrobanor

Corshammar
Längd 30 meter

Vikt 900 ton


Kräver specialmaskiner och logistik för att kunna transportertas och hanteras.

 


Tillbaka