STOCKHOLM - ÅLAND - HELSINGFORS

AMCCT AB:s förslag vad vi kan åstadkomma med en utbyggnad av linjen med vårt nya sätt att bygga järnväg :

STOCKHOLM - Arlanda - Norrtälje - Mariehamn - Åbo - HELSINGFORS

 

En snabb höghastighetsbana som går direkt mellan huvudstäderna i Sverige och Finland. Passerar Åland på vägen. Höghastighetsjärnvägen går både i tunnel under bottenviken men också på broar. Vi har skisserat på ett möjligt upplägg och du finner den skissen ovan.

Trafikundelaget för berörda orter ca 3 550 000.

 

Baserat på tågförbindelse 225 km/h vanligt tåg.

 

Hastighet
225 km/h

 

AMCCT AB

Tid

AMCCT AB

Tid

Stockholm (start) 08:00 Helsingfors (start) 08:00
Arlanda 08:14 Åbo 08:48
Norrtälje 08:33 Mariehamn 09:47
Mariehamn 08:58 Norrtälje 10:12
Åbo 09:57 Arlanda 10:31

Helsingfors

10:45

Stockholm

10:45

Tid

2:45

Tid

2:45

 

 

Baserat på tågförbindelse 320 km/h med InfraMag tåg.

 

Hastighet
320 km/h

 

AMCCT AB

Tid

AMCCT AB

Tid

Stockholm (start) 08:00 Helsingfors (start) 08:00
Arlanda 08:12 Åbo 08:35
Norrtälje 08:27 Mariehamn 09:17
Mariehamn 08:46 Norrtälje 09:36
Åbo 09:28 Arlanda 09:51

Helsingfors

10:03

Stockholm

10:03

Tid

2:03

Tid

2:03


 

Baserat på tågförbindelse 420 km/h med InfraMag tåg.

 

Hastighet
320 km/h

 

AMCCT AB

Tid

AMCCT AB

Tid

Stockholm (start) 08:00 Helsingfors (start) 08:00
Arlanda 08:10 Åbo 08:28
Norrtälje 08:22 Mariehamn 09:01
Mariehamn 08:37 Norrtälje 09:16
Åbo 09:10 Arlanda 09:28

Helsingfors

09:38

Stockholm

09:38

Tid

1:38

Tid

1:38

 

Det betyder att åker jag 08:00 från Stockholm så är jag i Helsingfors redan 09:38. Betyder också att tåget hinner göra många turer tur och restur resor under dagen. Stannar dessutom på både Norrtälje och Arlanda. Kommer att bli en värdefull service för alla pendlare mellan Norrtälje och Stockholm. Betyder att flyglinjerna mellan Stockholm och Helsingfors kan läggas ned.

 

Det finns också förslag på en snabblinje mellan STOCKHOLM - HELSINGFORS som går runt hela bottenviken och den hittar du här!

Tillbaka